۱۰ ایرانی به نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران متهم شدند

اسامی افرادی که وزارت دادگستری آمریکا آن‌‌ها را عامل دور زدن تحریم ها دانسته اعلام نشده است

ساختمان اصلی وزارت دادگستری آمریکا در واشنگتن دی‌سی- Brendan Smialowski / AFP

مقام‌های آمریکایی روز جمعه، ۱۹ مارس، ۲۹ اسفند ۱۰ ایرانی را به اتهام دور زدن تحریم‌های این کشور علیه جمهوری اسلامی تحت تعقیب قرار دادند.

وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد که این افراد در طول ۲۰ سال گذشته معاملاتی به ارزش بیش از ۳۰۰ میلیون دلار به نیابت از حکومت ایران انجام داده‌اند. اسامی این افراد به صورت رسمی اعلام نشده و تنها گفته شده که آن‌ها هشت نفر مرد و دو نفر زن هستند. در مورد محل سکونت و تابعیت مضاعف آن‌ها نیز اطلاعی در دست نیست.

از جمله معامله‌هایی که این افراد انجام داده‌اند خرید دو نفتکش ۲۵ میلیون دلاری بوده است. این معامله‌ها از طریق شرکت‌هایی انجام شده که در بیش از ۷۰ کشور از جمله ایالات متحده، ایران، کانادا، امارات متحده عربی و هنگ کنگ ثبت شده بودند.

گمان می‌رود که این افراد علاوه بر نقض تحریم‌های آمریکا به ۱۵۷ میلیون دلار پولشویی نیز متهم شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جان دمرس، دستیار دادستان کل آمریکا در امور امنیت ملی در مورد این پرونده جدید گفت:«وزارت دادگستری از تمام ابزارهای لازم برای مهار رژیم ایران در سوءاستفاده از سیستم مالی آمریکا و انجام اقدام‌های شرورانه‌اش استفاده خواهد کرد.»

در صورتی که دادگاه اتهامات وزارت دادگستری به ایران افراد را وارد بداند، ممکن است تا ۲۰ سال زندان در انتظار آن‌ها باشد.

ممنوعیت استفاده از سیستم مالی آمریکا از جمله تحریم‌های اولیه و مرتبط با مجموعه رویدادهایی است که پس از اشغال سفارت آمریکا در ایران وضع شد. این تحریم‌ها در جریان توافق هسته‌ای برجام نیز مورد مذاکره قرار نگرفتند و در صورت احیای برجام و بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای نیز به قوت خود باقی خواهند ماند.